مقالات آرشیو خبر ها
تاثیر اقتصادی انتقال کریستیانو رونالدو بر یوونتوس - قسمت سوم

تاثیر اقتصادی انتقال کریستیانو رونالدو بر یوونتوس - قسمت سوم

همانطور که در مورد ارقام فعلی یوونتوس در قسمت اول و دوم صحبت شد، هدف اصلی پایداری مالی باشگاه بدون تکیه بیش از حد به موفقیت های ورزشی است. باشگاه باید بتواند بدون فروش فوق ستارگان خود به رقابت با باشگاه های بزرگ اروپایی بپردازد. در این بخش حالا میتوانیم بریم سراغ نقاط کلیدی رشد درآمدها و هزینه های وارد شده بر روی بالانس مالی باشگاه که با خرید CR7 حاصل شده است.

 

رونالدو مایکل جردن فوتبال است! با او حتی جلسات تمرینی هم یک رخداد مهم تلقی می شود. واضح است که کریستینو یک ماشین درآمدزایی برای تیم هایی است که برایشان بازی میکند. اما از کدام جهات درآمدها قابل افزایش است؟

 

1 ― حق پخش تلویزیونی

 

1‐1 سری آ

 

 

لیگ حق پخش داخلی رقابت ها را به با رقم اولیه 1.05 بیلیون یورو در هر فصل برای سال های 2018‐22 به Mediapro واگذار کرده بود. اگرچه یک دادگاه ایتالیایی این قرارداد را بخاطر فرمول اشتباه محاسبات و نقض قوانین اعتماد 2 جانبه لغو کرد.

 

شبکه SKY و Perform بعداً موفق شدند این حق پخش را با رقم سالانه 973 میلیون یورو برای خود کنند. سومین قرارداد بزرگ در اروپا. حق پخش بین المللی رقابت ها هم با رقم 371 میلیون یورو برای سالهای 2018‐21 به IMG و RAI واگذار شد. پس بنابراین، کل ارزش حقوقی پخش تلویزیونی رقابت های سری آ ارزشی معادل 1.4 بیلیون یورو دارد. اما، همانطور که Gazzetta dello Sport در روزنامه خود اشاره کرده بود، ارقام مشخصی از رقم کل قرارداد کم خواهد شد. 50 میلیون دلار به عنوان کمیسیون، 20 میلیون یورو اختصاص داده شده به رقابت های کوپا ایتالیا و بقیه رقابت های فوتبالی. بنابراین، کل ارزش حق پخش رقابت های سری آ به 1.2 بیلیون یورو در سال میرسد.

 

 

یک رشد مثبت در نگاه کلی اتفاق افتاده ولی مشکل از آنجا شروع میشود که با تغییرات سیستم تقسیم مالی و یکسان سازی بیشتر این تقسیم بندی، سهم یوونتوس از این پول کمتر میشود.

 

با وجود افزایش 300 میلیونی قرارداد حق پخش، یووه میتواند تا 16 میلیون یورو کمتر از فصل 2017/18 کسب درآمد کند!

 

 

اگرچه، بندی در قرارداد در مورد تعداد بینندگان وجود دارد که در صورت تحقق میتوانند 150 میلیون یورو دگر به مبلغ کل قرارداد اضافه کند. با توجه به سهم 1/10 یووه از این قرارداد رقم دریافتی های باشگاه میتواند به 106 میلیون یورو برسد که تقریباً با فصل 2017/18 برابری میکند.

 

غول تورینی با حضور در رقابت های کوپا ایتالیا هم حدود 2 میلیون یورو دیگر دریافت میکند. اگر آنها بتوانند این بار هم مانند سال گذشته قهرمان رقابت ها شوند، میتوانند حدود 6 میلیون یورو دیگر هم کسب درآمد داشته باشند.

 

بصورت کلی این امکان وجود دارد که یووه سهم درآمدهای خود را از این نظر برای فصل 2018/19 به 115 میلیون یورو برساند.

 

2‐1 UCL

 

یوفا ساختار پرداخت ها برای فصل 2018/19 را اعلام کرده است.

 

الف ― مقدار ثابت دریافتی های هر باشگاه متناسب با پیشروی آنها در این رقابت:

 

• 15.25 میلیون یورو مرحله گروهی

 

• 24.75 میلیون یورو مرحله 1/16

 

• 35.25 میلیون یورو مرحله 1/8

 

• 47.25 میلیون یورو نیمه نهایی

 

• 62.25 میلیون یورو نائب قهرمان

 

• 66.25 میلیون یورو قهرمان

 

ب ― بانس های ثابت برای مرحله گروهی

 

• 2.7 میلیون یورو برای هر برد

 

• 900 هزار یورو برای هر مساوی

 

ج ― رده بندی 10 ساله باشگاه های

 

• هر رده یک سهم دارا میباشد

 

• هر سهم 1.10 میلیون یورو ارزش دارد

 

• بالاترین رده میتواند تا 32 سهم به ارزش 35.46 میلیون یورو کسب نماید

 

• پایین ترین رده تنها یک سهم کسب میکند

 

یووه در رده 7ام این رده بندی ایستاده و میتواند 26 سهم کسب کند.

 

د ― حق پخش

 

این مبلغ بین نمایندگان هر کشور بنا به میزان پیشروی آنها و توافقی که بر روی حق پخش تلویزیونی در هر کشور صورت میپذیرد، داده خواهد شد. ایتالیا با 4 نماینده (یوونتوس، ناپولی، رم و اینتر) در مرحله گروهی رقابت ها حضور دارد. یوفا هنوز تصمیم قطعی خود را برای تعیین میزان این مبلغ برای باشگاه های ایتالیایی نگرفته است. آنها ابتدا سعی می کنند با بقیه کشورها هم به توافق برسند.

 

با فرض کردن حق 30 میلیونی یورویی برای باشگاه های ایتالیایی، این مبلغ به 2 قسمت تقسیم خواهد شد.

 

اولین 15 میلیون یورو بنا به جایگاه آنها در فصل گدشته سری آ بین باشگاه ها تقسیم خواهد شد:

 

40% از 15 میلیون یورو برای یوونتوس

 

30% از 15 میلیون یورو برای ناپولی

 

20% از 15 میلیون یورو برای رم

 

10% از 15 میلیون یورو برای اینتر

 

دومین 15 میلیون یورو هم بنا به پیشروی آنها در قابت ها تقسیم خواهد شد.

 

این سیستم تغییر نخواهد کرد پس اگر هر مبلغ دیگری هم به باشگاه های ایتالیایی اختصاص یابد، به همین قسم تقسیم خواهد شد.

 

 

اگر یوونتوس بتواند امسال هم مانند سال گذشته تا 1/8 نهایی رقابت ها صعود کند، و اگر فقط یک باشگاه ایتالیایی بتواند به دیدار نیمه نهایی برسد در حالی که 2 باشگاه دیگر از رقابت ها کنار رفته اند پس یوونتوس میتواند تا 83 میلیون یورو کسب درآمد کند. حدود 5 میلیون یورو بیشتر از آنچه در فصل 2017/18 کسب شد. اگر رونالدو بتواند تیم را به هدف نهایی خود برساند و همچنان دیگر تیم ها از رقابت ها کنار روند، سهم یوونتوس بسیار فراتر از این خواهد بود.

 

2 ― بلیط فروشی

 

2 هفته قبل از به خدمت گرفتن رونالدو، یوونتوس قیمت بلیط های فصلی خود را 30% افزایش داد. هواداران زیادی به این روند اعتراض داشتند. با این وجود جالب بود که در سطح شهر بنرهایی برای خرید رونالدو به چشم میخورد. در نتیجه هواداران به رویای خود رسیدند.

 

در 72 ساعت روند انتقال رونالدو به یوونتوس، باشگاه توانست همه 29.300 یلیط فصلی خود را با وجود افزایش 30% قیمت به فروش برساند. بنا به گزارشات، یووه از محل این درآمدها تا 33 میلیون یورو کسب کرده است. یک افزایش درآمد خیره کننده که تا 50% از مدت مشابه در فصل گذشته بالاتر است. نباید از این نکته غافل شد که هنوز سهم بزرگتر این درآمدها با وجود بلیط های جاری (غیر فصلی) برای رقابت های کوپا ایتالیا، سری آ و لیگ قهرمانان باقی مانده که میتواند میزان کلی ای درآمدها را تا 98 میلیون یورو افزایش دهد که با مدت مشابه در سال گذشته تا 40% تفاوت دارد.

 

استادیوم از زمان بازگشایی در سال 2011 سهم بزرگی در کسب 6 اسکودتو متوالی ایفا کرده است. جاه طلبی ما همکاری هرچه بیشتر با دیگر شرکای ماست که ورزشگاه ما را تبدیل به یک تئاتر کردند تا هر بازی به یک شو سرگرم کننده تبدیل شود و محلی گرم برای خانواده ها باشد.

 

جورجو ریچی؛ رئیس پخش پارتنرشیپ و درآمدها. ژوئن 2017

 

 

بنا به گزارش روزنامه Gazzetta، یوونتوس همچنین بخاطر حضور در رقابت های بین المللی دوستانه میتواند تا 7 میلیون یورو دیگر کسب درآمد کند.

 

3 ― باقی درآمدها

 

که شامل:

 

• موزه یوونتوس، کارت عضویت، تور ورزشگاه و فعالیت های مرتبط در کنار دیگر فعالیت های غیر ورزشی که به میزبانی استادیوم آلیانز برگذار می شود. همینطور حق تبلیغات محیطی که توسط سازمان لیگ داده میشود.

 

این امکان وجود دارد که یووه 5‐10 میلیون یورو افزایش درآمد از محل این درآمدها کسب نماید. باشگاه امیدوار است که هواداران بین المللی تازه ای کارت عضویت موزه باشگاه را درخواست کنند و به بازدید این موزه بیایند.

 

با این حساب یک درآمد 40 میلیون یورویی نمیتواند چندان دور از انتظار باشد.

 

4 ― تبلیغات و اسپانسرشیپ

 

هدف اصلی یوونتوس ارتقا برند خود در بازارهای بین المللی است که نه تنها باعث کسب درآمد بیشتر میشود بلکه باعث ارتقا ارزش تجاری یوونتوس نیز خواهد شد.

 

چه رئال مادرید باشیم، چه یوناتید یا یوونتوس، اسپورتینگ لیسبون یا لجیا ورشو و یا اندرلخت، همه میخواهیم در بازارهای بین المللی حضور داشته باشیم و برند خود را ارتقا دهیم. امروز همه چیز بستگی به برند دارد.

 

آندرآ آنیلی، روزنامه گاردین. می 2018

 

تغییر لوگوی یوونتوس در ژانویه 2017 توجه همه دنیا را به خود جلب کرد. کمپ تمرینی جدید یوونتوس Juventus Village این تابستان افتتاح شد. این کمپ شامل زمین های تمرین جدید، هتل ها، فروشگاه های یوونتوس و بیمارستان یوونتوس و... میباشد. این کمپ محل درآمدزایی فوق العاده ای نخواهد بود ولی به کم کردن خرج های اضافی باشگاه کمک شایانی خواهد کرد.

 

J‐Village در کانتیناسا یوونتوس را بیش از گذشته پایدار میکند. بصورت مستقیم درآمدزایی ندارد ولی ما میتوانیم صرفه جویی بیشتری داشته باشیم و از لجستیک بهتری بهره مند شویم.

 

آلدو ماتزا، مدیر یونتوس. توتواسپرت ― سپتامبر 2016

 

واضح است که باشگاه در بحث تبلیغات و اسپانسرینگ رشد قابل ملاحظه ای داشته است. در فصل 2017/18 در مقایسه با مدت مشابه یک رشد 20% را شاهد هستیم. اما باشگاه همچنان اختلاف درآمد زیادی با باشگاه های شاخص اروپا دارد. باشگاه به این موضوع آگاه است و میداند حق پخش تلویزیونی سری آ امکان رشد بیشتری نخواهد داد.

 

چهره بین المللی ما بعد از صعود به فینال 2015 رشد قابل ملاحظه ای داشت. ما میخواهیم مدل تبلیغاتی یونایتد را داشته باشیم. میخواهیم بازار چین، اقیانوسیه، جنوب آسیا، نیجریه و آمریکای شمالی را فتح کنیم. در اروپا، از بازار فرانسه نهایت استفاده را میبریم چون منطقه بسیار مهمی برای ماست.

 

جورجو ریچی ― توتو اسپرت ژوئن 2016

 

ورود رونالدو بر قراردادهای فعلی اثری ندارد. شاید بتواند برای مذاکرات آتی که برای تمدید آنها رخ خواهد داد اثر نسبی بگذارد. اما توجهی که با به خدمت گرفتن CR7 به باشگاه جلب شده قطعاً باعث عقد قرارداد های جدید خواهد شد. چه در داخل چه در خارج از کشور. بنابراین، یوونتوس میتواند چیزی حدود 100 میلیون یورو از محل تبلیغات در فصل جاری کسب درآمد داشته باشد، بدون اینکه بخواهد از فیات FCA درخواست کمک بیشتری بنماید که در ادامه گزارش به آن پرداخته میشود.

 

ورود رونالدو هم در آینده نزدیک و هم آینده دور به باشگاه کمک میکند. نسل تازه هواداران فوتبال که یوونتوس همین حالا هم 2 سال است که آنها را هدف خود قرار داده است.

 

انگیزه خرید رونالدو اکنون بسیار واضح است. او به یووه کمک میکند تا فاصله میان خود و باشگاه های شاخص اروپا را کم کند. نه فقط در داخل زمین بلکه همینطور در مقایسه با قرارداد های تجاری و تبلیغاتی.

 

5 ― فروش/قرض بازیکنان

 

این قسمت برای سالها یک محل درآمد مهم برای یوونتوس بوده است.

 

 

همینطور که از ارقام برمیاید، اگر یوونتوس بتواند 5 بازیکن اشاره شده در گزارش را به فروش برساند، میتواند حدود 115 میلیون یورو افزایش درآمد را تجربه کند. چیزی که در مقایسه با سال گذشته افزایش 20% خواهد داشت.

 

6 ― اسپانسرینگ FCA

 

در سال 2014، یوونتوس و فیات قرارداد همکاری برای 6 فصل از سال 2015 تا 2021 به امضا رسانیدند. این قرارداد برای یوونتوس بصورت سالانه 17 میلیون یورو درآمدزایی میکند که با بانس های موجود میتواند تا 2 میلیون یورو دیگر افزایش داشته باشد.

 

چیزی که این بین دارای اهمیت است این که فیات، فراری و بقیه شرکت های تحت مدیریت EXOR، دارای مدیران اجرایی یکسانی هستند. آنها یک خانواده هستند.

 

اگر رئیس یوونتوس؛ آندرآ آنیلی، طلب پشتیبانی مالی بالاتری از طرف EXOR داشته باشد میتواند این درخواست را با قدرت بیشتری پیگیری کند چون او یک صندلی هم در هیئت مدیره EXOR دارد. اما او باید دیگر اعضای این گروه را هم قانع کند که چرا یووه شایسته کمک/سرمایه گذاری بیشتری است.

 

تنها بخاطر شایعه انتقال رونالدو به یوونتوس در رسانه ها، سهام یوونتوس با یک رشد 30% روبرو شد و ارزش خود را در 72 ساعت به بیش از 800 میلیون یورو رساند. این موضوع حتی باعث ورود مسئولان نظارتی سهام ایتالیا شد و آنها را مجبور به بررسی بیشتر کرد که در گزارشی به صورت عمومی چاپ شد. بطور حتم یوونتوس تمام مبلغ خرج شده برای رونالدو را باز نخواهد گرفت اما تاثیر مستقیم و غیرمستقیم حضور او در تیم باعث نفع کلی سهام داران خواهد شد. حضور رونالدو باعث میشود آنیلی برای عقد قراردادهای جدید یا درخواست پشتیبانی مالی بیشتر، دست بالا را داشته باشد. بعلاوه FCA هم میتواند بصورت متقابل از حضور این فوق ستاره بهره تبلیغاتی فراوانی ببرد.

 

اصلی ترین بازیگران این انتقال خود بازیکن و سهام داران بودند. ما احساس کردیم که این موقعیتی است که میتوانیم از آن بهره ببریم، سهام داران نیز از ما پشتیبانی کردند.

 

جوزپه ماروتا

 

به این صورت یوونتوس و FCA میتوانند براحتی قرارداد قبلی خود را مورد بازنگری قرار دهند و آن را تا سال 2024 تمدید به 2 برابر رقم فعلی تمدید نمایند. بجای 17 میلیون یورو و 2 میلیون در بانس ها این قرارداد میتواند به 34 میلیون یورو + 2 میلیون یورو بانس تبدیل شود. پیکره کنترل مالی یوفا CFCB این محل درآمد را تأیید خواهد کرد.

 

 

با توجه به جدول، نشانه های یک انفجار بزرگ به چشم میخورد که کاملاً بستگی به عملکرد تیم در لیگ قهرمانان دارد. بنظر میرسد که آنیلی دستاورد پیش بینی شده خود در سال 2013 را بدست آورده است:

 

استادیوم و اسپانسرشیپ، اینها 2 پارامتر مهم برای رشد و مستقل شدن از درآمدهای لیگ قهرمانان هستند. بعد از آن، سهم بیشتری وجود دارد تا باز هم فربه تر شوید! در حال حاضر؛ و این چیزی است که مرا بیش از هر چیزی نگران میکند، ما هنوز بیش از حد به درآمدهای لیگ قهرمانان وابسته هستیم.

 

طرح نهایی

 

 

اگر باشگاه بتواند حداقل درآمد های پیش بینی شده را محقق کند، ما شاهد یک ضرر 6 میلیون یورویی خواهیم بود. با این وجود باشگاه هیچ مشکلی از نظر فرپلی مالی یوفا نخواهد داشت و با اختلافی 50 میلیون یورویی در منطقه امن قرار دارد.

 

نتیجه گیری

 

با ثبت رکورد سود 67.4 میلیون یورویی در سال 2016/17، باشگاه باید بیش از 90 میلیون یورو ضرر کرده باشد تا وارد منطقه قرمز یوفا شود و با تحریم ها برای فصل 2019/20 روبرو شود. این رقم بسیار غیر محتمل بنظر میرسد. پیش بینی میشود باشگاه تا پایان 2020 در منطقه امن باشد.

 

چالش واقعی یوونتوس برای تابستان 2019 اتفاق خواهد افتاد. جایی که آنها احتیاج دارند تا تمام درآمدهای خود را برای فصل 2020/21 مورد بررسی قراردهند.

 

نباید فراموش کرد که باوجود رونالدو، آنها تنها میتوانند رویای 22 سله فتح لیگ قهرمان را تحقق بخشند بلکه کلید درِ بسته افزایش درآمدها را نیز پیدا خواهند رد تا به سطح باشگاه های شاخص اروپا برسند.

ارسالی از انجمن تخصصی هواداران باشگاه یوونتوس در ایران


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: